9 نوامبر 2022، رئیس جمهور فدراسیون روسیه فرمان شماره 809 را امضا کرد: «در مورد تصویب اصول سیاست دولتی برای حفظ و تقویت ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی روسیه». این فرمان حاوی فهرستی از ارزش‌های سنتی بدون تعاریف آنهاست که به جامعه روسیه امکان می‌دهد آزادانه فکر کند و درک خود را از ماهیت ارزش‌های سنتی روسیه بیان نماید.این تفسیر از ارزش‌های سنتی مبتنی بر این واقعیت است که: «فدراسیون روسیه ارزش‌های سنتی را اساس جامعه روسیه می‌داند» که در آن؛ ارتدکس نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری و تقویت ارزش‌ها ایفا می‌کند.

فرهنگ لغت ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی روسیه

یِوگنی تسیبیزوف[1]

9 نوامبر 2022، رئیس جمهور فدراسیون روسیه فرمان شماره 809 را امضا کرد: «در مورد تصویب اصول سیاست دولتی برای حفظ و تقویت ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی روسیه». این فرمان حاوی فهرستی از ارزش‌های سنتی بدون تعاریف آنهاست که به جامعه روسیه امکان می‌دهد آزادانه فکر کند و درک خود را از ماهیت ارزش‌های سنتی روسیه بیان نماید.این تفسیر از ارزش‌های سنتی مبتنی بر این واقعیت است که: «فدراسیون روسیه ارزش‌های سنتی را اساس جامعه روسیه می‌داند» که در آن؛ ارتدکس نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری و تقویت ارزش‌ها ایفا می‌کند.به موجب فرمان رئیس جمهور؛ ارزش‌های سنتی: در زیربنای هویت مدنی همه روس‌ها و فضای فرهنگی واحد کشور مورد توجه قرار گرفته است، نه از نقطه نظر ارزش‌های بشردوستانه عمومی اما به عنوان رهنمودهای معنوی و اخلاقی ذاتی فرهنگ سنتی هزار ساله مردم روسیه، جنبه رهبری و دولت‌سازی آن نیز آشکار می‌شود.

ارزش‌های سنتی دستورالعمل‌های اخلاقی هستند که جهان‌بینی شهروندان روسیه را شکل می‌دهند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند، زیربنای هویت مدنی همه روسیه و فضای فرهنگی واحد کشور قرار می‌گیرند و تقویت وحدت مدنی، که مظهر منحصر به فرد و اصلی آن است را موجب می‌شوند. این وحدت، در توسعه معنوی، تاریخی و فرهنگی مردم چند ملیتی روسیه تاثیرگذار است.ارزش های سنتی عبارتند از: زندگی، کرامت، حقوق و آزادی های بشر، میهن پرستی، شهروندی، خدمت به میهن و مسئولیت در قبال سرنوشت آن، آرمان های اخلاقی عالی، خانواده قوی، کار خلاق، اولویت معنویت بر مادی، انسان دوستی. ، رحمت ، عدالت ، جمع گرایی ، کمک متقابل و احترام متقابل ، حافظه تاریخی و تداوم نسل ها ، اتحاد مردم روسیه.

سنت چیست؟

سنت از ریشه لاتین traditio بخش ویژه ارزشمندی از میراث فرهنگی یک جامعه یا گروه اجتماعی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و در هنجارهای معنوی و اخلاقی، جهان‌بینی، آداب و رسوم، قوانین رفتار، دیدگاه‌ها و زیبایی‌شناسی بیان می‌شود. ارزش‌های سنتی اساس شکل‌گیری جهان‌بینی سنتی هستند.ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی روسیه مبتنی بر ارزش‌های سنتی فرقه‌های مذهبی اصلی است که قرن‌ها فرهنگ چندوجهی مردم روسیه را تشکیل می‌دهند. «مسیحیت، اسلام، بودیسم، یهودیت و سایر ادیان که بخشی جدایی‌ناپذیر از میراث تاریخی و معنوی روسیه به شمار می‌آیند، تأثیر بسزایی در شکل‌گیری ارزش‌های سنتی مشترک بین مؤمنان و غیرمؤمنان داشته‌اند».ارزش‌های دینی سنتی، ارزش‌هایی هستند که طولانی‌ترین تاریخ و محتوا را دارند و از این رو، کامل‌ترین جهان‌بینی ممکن یک فرد را تشکیل می‌دهند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که گسست در سنت‌های فرهنگی که از آغاز قرن بیستم در روسیه در نتیجه تخریب ساختار دولتی هزاره امپراتوری روسیه رخ داد، تأثیر بسیار منفی بر فرهنگ و جهان‌بینی جامعه روسیه گذاشت.

در نتیجه، در یک دوره زمانی کوتاه تاریخی، به مدت 73 سال، مردم روسیه در یک دیدگاه غیرطبیعی و تحریف شده از جهان غوطه ور شدند، که در آن شخص یک موجود برتر است و فقط در برابر خود پاسخگو است و همیشه بر آن غالب است. مردم اما با روحیه معنوی خود با وجود این بحران ایدئولوژیک توانستند سنت‌های معنوی خود را حفظ کنند و با پذیرفتن بهترین چیزهایی که از تجربه دوره شوروی به دست می‌آمد، قدرت بازگشت به مسیر تاریخی اصلی خود را در خود یافتند.بنابراین مهمترین پیام معنوی سنت در بعد دینی آن نیز بدون تغییر باقی مانده است و عبارت است از: «حفظ انسان به گونه‌ای که خداوند او را آفریده است».

زندگی

زندگی بالاترین ارزش است، هدیه خداوند به انسان به عنوان بهترین مخلوق او که بدون آن چیزی برای انسان وجود ندارد. سوال اصلی مرتبط با این مفهوم آن است که زندگی از کجا شروع می‌شود و کجا به پایان می‌رسد؟در حال حاضر، علم در مورد مفهوم زندگی اتفاق نظر ندارد. مفهوم تعمیم‌یافته زیست‌شناسی و فلسفه می‌گوید: «زندگی شکل فعال وجود ماده است که قادر به خودسازماندهی‌ست، که در آن فرآیندهای متابولیکی به طور پیوسته رخ می‌دهد و وضعیت بیرونی و درونی ماده را در تعامل با جهان اطراف تغییر می‌دهد. خاصیت درونی فرا ماده مترادف با هستی است، در مقابل مرگ به عنوان نیستی.

در معنای دینی، زندگی از جانب خدا به انسان داده می‌شود، زیرا خدا حیات است. «و خدا انسان را از خاک زمین آفرید و در بینی او نفس حیات دمید و انسان تبدیل بع جان زنده شد.» مفهوم زندگی ارتباط تنگاتنگی با مفهوم روح انسان دارد. آغاز زندگی و همچنین پایان آن همچنان به عنوان یک راز و علم غیرقابل توضیح باقی مانده است و همچنین آغاز تولد جهان هستی و تولد روح انسان همزمان با حیات انسان.

از منظر دینی، زندگی انسان در دو جهان متوالی پیش می‌رود: اول زندگی، سپس مرگ، سپس زندگی دوباره. به همین دلیل، معنای نهایی زندگی زمینی به دست آوردن زندگی ابدی در دنیایی است که روح پس از مرگ در آن می گذرد. بنابراین: «سیاست دولتی نه به مرگ، بلکه به ملکوت بهشت ​​منتهی شود» و اصلی‌ترین رهنمود معنوی و اخلاقی انسان باید آرزوی ابدیت باشد.کتاب مقدس مسیحیان و مسلمانان به طور یکسان نشان‌دهنده آگاهی از روند زندگی است: «چون پدر مرا دوست دارد، جانم را می‌دهم تا دوباره آن را بگیرم»، «درود بر من در روزی که به دنیا آمدم، در روز روزی که می‌میرم و روزی که زنده می‌شوم.»با در نظر گرفتن زندگی انسان به عنوان بالاترین ارزش، درک این نکته مهم است که هر چیزی که انسان را به سمت مرگ معنوی سوق می‌دهد بر خلاف این ارزش است.ماده 20. قانون اساسی فدراسیون روسیه: «هر کس حق زندگی دارد»

کرامت

کرامت، سطح بالایی از وضعیت روحی و اخلاقی یک فرد، تمایل او به یک تصویر ایده آل است که باید با آن برابری کند تا شایسته باشد. به طور کلی، کرامت بیانگر سطح بالایی از کیفیت است.کلمه «شأن» در زبان اسلاوی قدیم به معنای برابری با کسی (چیزی) است. رسیدن به چیزی؛ همانی باشد که باید باشد. چنین تعریفی برگرفته از درک دینی ماهیت انسان است، یعنی اینکه انسان به صورت و تشبیه خداوند آفریده شده است. به همین دلیل، سرشت انسان از همان ابتدا دارای صفتی غیرقابل سلب است که حامل یک حس اخلاقی است. کرامتی که خداوند داده است گواه وجود یک اصل اخلاقی در انسان است که در صدای وجدان تشخیص داده می‌شود.

طبق سنت ارتدکس، حفظ کرامت خدادادی و رشد در آن، مشروط به زندگی مطابق با هنجارهای اخلاقی است، چراکه این هنجارها بیانگر ماهیت اولیه و در نتیجه ماهیت واقعی انسان است که تحت الشعاع گناه قرار نمی‌گیرد.  بنابراین بین کرامت انسانی و اخلاق رابطه مستقیم وجود دارد. علاوه بر این، شناخت کرامت فرد به معنای تأیید مسئولیت اخلاقی آن است.کرامت صفت دائمی نیست، انسان هم می‌تواند آن را از دست بدهد و هم به دست بیاورد. بنابراین، این ارزش ما را به رشد معنوی دائمی از طریق برخورداری از سایر ارزش‌های سنتی تشویق می‌کند، مانند: عدالت، رحمت، ایمان، محبت، فروتنی، شفقت و سایر ارزش‌هایی که جوهر اخلاقی انسان را تشکیل می‌دهند. این بدان معنی است که ما به لطف تلاش‌هایی که برای نزدیک شدن به یک ایده آل اخلاقی انجام می‌دهیم  شایسته دریافت چیزی می‌شویم.ماده 21 قانون اساسی فدراسیون روسیه: «حیثیت افراد توسط دولت محافظت می‌شود. هیچ چیز نمی‌تواند دلیلی برای تحقیر او باشد.»

حقوق و آزادی‌های بشر

تفسیر حقوق و آزادی‌های بشر، در چارچوب ارزش‌های سنتی روسیه، اساساً با معنای اصلی این اصطلاحات که به طور گسترده توسط قوانین اروپایی از قرن 18 استفاده می‌شود، متفاوت است. بنابراین، درک حقوق و آزادی‌های بشر در سنت دینی روسیه ویژگی کاملاً متفاوتی دارد.حق و آزادی یک فرد امکان انتخاب اخلاقی بین خیر و شر، خودمختاری معنوی و ایدئولوژیک است که با توانایی اراده انسان در تلاش برای خیر بیان می‌شود. وجود آزادی انسان را لایق حق انتخاب می‌کند.انسان با انتخاب تلاش برای خیر، با گناه مبارزه می‌کند و به لطف آن با خدا یکی می‌شود و در آزادی رشد می‌کند. بنابراین آزادی واقعی در مفهوم دینی، رهایی از گناه است. با انتخاب بین خیر و شر، شخص به طور مستقل مسئولیت انتخاب خود را بر عهده می‌گیرد.

ارزش آزادی برای انسان در توانایی انتخاب خوب و تلاش برای خیر است. به برکت آزادی اعطا شده از سوی خداوند به انسان، فطرت انسان کیفیتی کاملاً الهی پیدا کرده و انسان را به سطح خالق خود می‌رساند. آزادی یکی از مظاهر تصویر خداوند در انسان است. این طراحی شده است تا شخص را به خیر و خوبی هدایت کند، اما اگر شخصی به نفع شر پیش برود، آزادی از بین رفته است - «شر و آزادی ناسازگار هستند.»غیرممکن است که آزادی انتخاب را با نادیده گرفتن اصول اخلاقی یک فرد به یک ارزش مطلق تبدیل کنیم. به همین ترتیب حقوق بشر نمی‌تواند بالاتر از ارزش‌های معنوی و اخلاقی قرار گیرد.

حقوق مدنی و آزادی‌های سیاسی به فرد این فرصت را می‌دهد که فعالانه در جامعه مشارکت داشته باشد. با استفاده از این ابزار، از جمله حق رای، یک شهروند می‌تواند و باید در اداره امور کشور مشارکت کند. با در نظر گرفتن قانون به عنوان یک نظام هنجارهای شناخته شده اجتماعی که میزان آزادی بیرونی افراد را تعیین می‌کند، توجه به این نکته ضروری است که حقوق و آزادی‌ها به خودی خود جهانی و مستقل از مبانی معنوی و اخلاقی جامعه نیستند. حقوق و آزادی‌ها باید همیشه با اصول اخلاقی سازگار باشد.ماده 17 قانون اساسی فدراسیون روسیه: «حقوق و آزادی‌های اساسی یک شخص غیرقابل انکار است و از بدو تولد متعلق به همه است»

میهن پرستی

میهن پرستی خدمت به میهن مبتنی بر احساس عمیق عشق، ویژگی اصلی مدافع وطن است.کلمه «میهن پرستی» از کلمه یونانی آمده است "Patrice" -پدری، بنابراین این مفاهیم بسیار نزدیک هستند. برای یک فرد، سرزمین جایی است که در آن متولد شده و بزرگ شده است، سرزمین، طبیعت، کشور، زبان، خانواده و فرهنگ او، ایمان مردمش، احترام به تاریخ میهن، خاطره پیروزی ها و بزرگان. دستاوردهای نسل های گذشته را شامل می‌شود.در قلب میهن پرستی واقعی، احساس عمیق عشق همیشه پنهان است: «وطن پرستی عشق به میهن است و وطن چیزی است که انسان می‌تواند جان خود را برای آن فدا کند.» عشق همیشه قربانی است، بنابراین تمایل به فدا کردن خود در راه میهن، مقدس است.معنای این مفاهیم مقدس در کلام خود خداوند آشکار می شود: «یکدیگر را دوست بدارید همانطور که من شما را دوست داشتم. زیرا هیچ عشقی بالاتر از این نیست که انسان جان خود را برای دوستانش فدا کند».

میهن پرستی همیشه فعال است و خود را در کارهای عینی نشان می‌دهد، «خدمت ایمان و حقیقت» به میهن ایمان به حال و آینده را حفظ می‌کند.یک میهن پرست واقعی نسبت به کشورش نه تنها مدافع وفادار است، بلکه حامل ارزش‌های سنتی است. فردی با ایمان تاریخ کشور، زبان، فرهنگ آن را به خوبی می‌شناسد و از این رو آمادگی فعالی برای پاسداری از هر آنچه برایش عزیز و مقدس است دارد. میهن پرستی همواره مردم را به دفاع از کشور خود دعوت می‌کند تا مشیت خداوند برای روسیه را انجام دهند. اطمینان از اجرای دقیق آن وظیفه اصلی دولت است.

تابعیت

شهروندی مشارکت آگاهانه یک شهروند در اداره دولت از طریق حقوق و آزادی‌هایی است که به او داده می شود و در خدمت به میهن و مسئولیت سرنوشت آن تحقق می‌یابد.شهروندی مبتنی بر احساس تعلق به دولت به عنوان یک خانواده بزرگ است که در نگرانی فعال برای رفاه جامعه و دولت نمایان می‌شود. یکی از مؤلفه‌های مهم دولت، مسئولیت داخلی یک شهروند در قبال سرنوشت میهن است که در آمادگی قاطع برای حمایت از حقوق و منافع دولت و جامعه آشکار می‌شود.هدف اصلی شهروندی، ساختن یک دولت مستقل عادل است که در آن حقوق و آزادی‌های شهروندان، که بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه مدنی است، به طور کامل اجرا شود. یک دولت تنها زمانی قوی می‌شود که مردمی قوی، عادل و آزاد در آن زندگی کنند و محکم بر سنت‌های معنوی خود تکیه کنند. بنابراین، عامل کلیدی در ساختن جامعه‌ای عادلانه، تکیه بر ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی است.

شهروندی ارتباط تنگاتنگی با مفاهیمی چون شهروندی فعال، جامعه مدنی، وظیفه مدنی و آموزش مدنی دارد.یک موقعیت مدنی فعال، اجرای عملکرد کنترل جامعه مدنی بر دولت، بر اساس مسئولیت مستقیم سرنوشت آن است.جامعه مدنی جامعه‌ای متشکل از شهروندانی است که به مسئولیت خود در قبال حال و آینده دولت در برابر خداوند و جامعه واقف هستند و با ایجاد تعامل بهینه بین جامعه مدنی و دولت، در امور دولت سازی مشارکت دارند.وظیفه مدنی عبارت است از تعهد یک شهروند به انجام الزامات اخلاقی و قانونی مندرج در قانون که مهمترین آنها حمایت از کشور خود است.آموزش مدنی شکل گیری یک موقعیت مدنی استوار بر اساس ارزش های معنوی و اخلاقی سنتی و فرهنگ قانونی، آمادگی برای خدمت آگاهانه و داوطلبانه به مردم، پرورش احساس عمیق عشق به میهن است.شهروندی به معنای احترام به جامعه و دولت، نمادها و قوانین آن، آگاهی از تاریخ و فرهنگ کشور و مردم خود یکی از اشکال خدمت به میهن است که ارتباط تنگاتنگی با احساس میهن پرستی دارد.ماده 32 قانون اساسی فدراسیون روسیه: «شهروندان فدراسیون روسیه حق دارند در اداره امور دولتی چه به طور مستقیم و چه از طریق نمایندگان خود شرکت کنند.»

خدمت به میهن و مسئولیت در قبال سرنوشت آن

خدمت به میهن، انجام یک وظیفه مقدس در قبال وطن بر اساس اعتقادات اخلاقی یک فرد است. تجلی فعال میهن پرستی و شهروندی، از جمله بیان مستقیم اولویت معنوی بر مادی.خدمت فداکارانه به میهن همیشه مبتنی بر ایمان قوی به تحقق مشیت الهی در مورد سرنوشت خود، سرنوشت مردم و سرنوشت میهن است.مسئولیت سرنوشت میهن توانایی فرد برای پذیرفتن تعهدات نسبت به میهن و انجام کافی آنها از جمله به بالاترین قیمت - بهای جان خود است.

مسئولیت مردم روسیه در قبال سرنوشت میهن مقدس است. این از لحظه غسل ​​تعمید مردم در روسیه در سال 988 پس از میلاد به وجود آمد. سپس، تحت رهبری معنوی کلیسای روسیه، به پیروی از شاهزاده ولادیمیر طی مراسم مقدس غسل تعمید، مردم روسیه که با روح القدس ترکیب شدند و از این طریق داوطلبانه عهد ابدی خدمت معنوی به خدا را به عهده گرفتند. پذیرش روح القدس در آیین غسل تعمید، تأیید مستقیم اولویت روح بر ماده است. خود مقدس غسل تعمید، به موجب ابدیت روح انسان، پذیرش مسئولیت معنوی ابدی در برابر خداوند است.

رویداد عصر غسل تعمید روسیه باستان منجر به ادغام سه نیروی قدرتمند شد: مردم - شخصیت جامعه، کلیسا - تجسم قدرت معنوی، و قدرت حاکم عالی - شخصیت زمینی. اتحاد اراده سه اصل بزرگ انگیزه معنوی و مادی لازم را برای تشکیل نهایی دولت روسیه در پایان قرن دهم داد. در نتیجه، چنین اتحاد معنوی سه گانه مردم روسیه با خدا، پایه اساسی دولت روسیه باستان را بنا نهاد و هدف و معنای وجود بعدی آن را برای قرن‌ها تعیین کرد.

برای انجام دقیق این تعهد داوطلبانه فرض شده - برای «زندگی بر اساس وجدان»، برای حفظ و دفاع از ایمان، خداوند به افرادی که غسل ​​تعمید را دریافت کردند همه چیز لازم برای این امر را داد: استقامت عظیم، بزرگترین قلمرو، بزرگترین طبیعی ثروت، «ذکاوت روسی» قدرتمندترین ارتش و سلاح برای دفاع از میهن خود، و همچنین توانایی مبارزه و شکست دشمنان خود. و همه اینها فقط برای یک چیز - حفظ و حفاظت از ایمان ارتدکس در سرزمین ارتدکس. زیرا با ایمان است که انسان رستگاری می‌یابد.از آن لحظه به بعد، وفای به عهد در برابر خدا، برای هر شرکت کننده در مراسم مقدس و فرزندان او، پیش نیاز وجود خود دولت است: روسیه مقدس، امپراتوری روسیه، و جانشین آن، روسیه مدرن.

بنابراین، مسئولیت سرنوشت روسیه، اول از همه، بر عهده مردم روسیه است، که در برابر خداوند تعهد نابهنگام برای حفظ و دفاع از ایمان ارتدکس را بر عهده گرفته اند. در عین حال، در کنار روس ها، سایر اقوام نیز در چارچوب اعترافات سنتی خود، مسئول حفظ وحدت بین قومی، صلح، پاکی ایمان و حفاظت از میهن هستند. اساس چنین روابط جدایی ناپذیری حفظ و تقویت ارزش های معنوی و اخلاقی سنتی روسیه است.ماده 59 قانون اساسی فدراسیون روسیه: «حفاظت از میهن وظیفه و تعهد یک شهروند فدراسیون روسیه است»

آرمان‌های اخلاقی

آرمان‌های اخلاقی عالی، سیستمی از ارزش‌های معنوی و اخلاقی هستند که می‌خواهند فرد از طریق خودسازی شخصی به تصویری بالاتر و ایده آل از شخصیت اخلاقی دست یابد.محتوای معنایی کلمه «ایده آل» به معنای «ایده، نمونه اولیه، دیدن» است که مفهوم اساسی آن را کاملاً آشکار می‌کند. نمونه اولیه مطلق برای انسان، با نوع سنتی آگاهی دینی، خداوند است که انسان را «به صورت و شبیه خود» آفرید. این آرزوی ابدی انسان برای رسیدن به بالاترین آرمان اخلاقی و معنوی خود - آرمان تقدس است.تلاش برای رسیدن به ایده آل مستلزم مراحل دستیابی است. بنابراین، به عنوان یک نظام ارزشی، آرمان‌های اخلاقی سلسله مراتب درونی خود را دارند.ارزش‌های اخلاقی در نخستین گام‌ها، منکرات و حرام‌ها را قطع می‌کنند و تنها در آن زمان به رسیدن به آرمان‌های والا منتهی می‌شوند.ارزشهای کلیدی اخلاقی و شکل‌دهنده انسان عبارتند از: صداقت، کرامت، عدالت، اخلاص، امانتداری، مسئولیت‌پذیری، هدفمندی، مهربانی، شکرگزاری، تواضع، ایمان، سخاوت، رحمت، معنویت، فداکاری، امید و عشق.بالا رفتن از نردبان معنوی به سوی آرمان‌های والای اخلاقی با تجلی صداقت و احترام عمیق نسبت به آرمان آغاز می‌شود. این مفاهیم با هم شکل می‌گیرند - شرافت و حیثیت. انسان با نشان دادن فداکاری، دلاوری نشان می‌دهد و آنچه را که واقعاً برایش عزیز است، به همسایه‌اش می‌بخشد: زمان، سلامتی، کارش و در نهایت زندگی. قهرمانی خود یک شاهکار است، زیرا مبتنی بر عشق به همسایگان است. آرمان اخلاقی از اینجا سرچشمه می‌گیرد: «همسویی با قهرمانان». و بالاخره بالاترین آرمان آرمان تقدس است، زمانی که انسان تمام زندگی خود را وقف خدا کند.آرمان‌های اخلاقی عالی: شرافت، قهرمانی و قداست، عمیقاً در مردم روسیه در تمام دوره وجود آن، از روسیه مقدس تا امروز، ذاتی است.

خانواده قوی

خانواده ارزشی اساسی است که زندگی انسان را بر روی زمین تعیین می‌کند که مبتنی بر احساس مقدس عشق است.کلمه «خانواده» از کلمه قدیمی روسی "sem" گرفته شده است که با کلمه "seed" مشترک است که به معنای افراد یک دانه، یک نوع، اعضای خانواده است.ظهور خانواده به عنوان پیوند زن و مرد در آغاز تولد تمدن بشری رخ داد. طبق داستان کتاب مقدس، اولین خانواده روی زمین در بهشت ​​ظاهر شد. خداوند خود این اتحاد ویژه تأیید کننده زندگی را برکت داد.خانواده قوی یک خانواده کامل و جدا نشدنی است که اساس آن اتحاد معنوی غیرقابل تفکیک بین زن و مرد، نگرش مهربانانه نسبت به فرزندان، احساس قدردانی و احترام به والدین و خانواده آنهاست، جایی که عشق خالصانه و فداکارانه در همه چیز نهفته است.

کار خلاقانه

کار خلاق یک فعالیت آگاهانه انسانی با هدف ایجاد ارزش‌های مادی و معنوی است که همواره دارای یک اصل خلاقانه است.در سنت روسی، کار خلاق منبع شادی است، کار خلاقانه به یک فرد روسی امکان می‌دهد در کارهای روزمره معنای معنوی بالایی به دست آورد  او را بالاتر از نگرانی‌های زمینی قرار می‌دهد.کار خلاقانه مستلزم مسئولیت و حامل یک اصل اخلاقی مثبت است، یکی از اشکال خدمت به میهن است.ماده 37 قانون اساسی فدراسیون روسیه: «کار آزاد است. هر کس حق دارد آزادانه از توانایی های خود برای کار، انتخاب نوع فعالیت و حرفه استفاده کند.»

اولویت معنویات بر مادیات

اولویت امر معنوی بر مادی یک ارزش بنیادی و چند صد ساله برای همه مردم روسیه است که پایه و اساس ساخت جامعه و دولت روسیه است.انتخاب امر معنوی بر مادی، توسل به اساس اصلی و دولت‌ساز روسیه، به خاستگاه فرهنگ مسیحی و ایمان عمیق مردم روسیه است. بنابراین، به رسمیت شناختن تشریعی تقدم خداوند خالق بر خلقت او - انسان، بازیابی کامل مهمترین و اساسی‌ترین ارزش روس ها و سایر مردم روسیه است که حاملان ادیان سنتی هستند.شایان ذکر است که این ارزش معنوی اکثریت شهروندان روسیه را گرد هم می آورد و جهان بینی نمایندگان تمام ادیان را بیان می‌کند که در آن خدا در مرکز جهان است.این ارزش ماهیت استراتژیک دارد و برای بازگرداندن جامعه روسیه به ایده سنتی مذهبی خود در مورد معنای زندگی طراحی شده است، که در قرن گذشته با ایدئولوژی مارکسیستی مخالفت کرد و مستقیماً اولویت مادی را بر معنویت ترجیح داد.چنین جهان‌بینی ارزش‌های مادی را حذف نمی‌کند، اما به طور قابل توجهی اهمیت آنها را نسبت به ارزش‌های معنوی و اخلاقی کاهش می‌دهد. این ارزش به عنوان هسته اصلی سیاست دولت، می‌تواند تأثیر زیادی بر رشد فردی داشته باشد و زمینه ساز شکل‌گیری فرهنگ سنتی، آموزش، اقتصاد و تحولات در سایر زمینه‌های زندگی شود.

انسان‌گرایی

اومانیسم - یکی از حوزه‌های فلسفه که در فرهنگ غربی در دوره رنسانس پدید آمد، دارای تفاسیر مختلفی است.اومانیسم سکولار مدرن یک جهان بینی است که بر این واقعیت بنا شده است که یک فرد بالاتر از همه چیز است. حقوق و آزادی‌های او بالاترین ارزش است. اومانیسم اصل دینی انسان را رد می‌کند و وجود هیچ نیرویی را که بالاتر از انسان و طبیعت است به رسمیت نمی‌شناسد.طبق تعریف اتحادیه بین‌المللی انسان‌گرا و اخلاق: «اومانیسم خواستار ساختن جامعه انسانی انسانی از طریق اخلاق مبتنی بر ارزش‌های انسانی و سایر ارزش‌های طبیعی، با روح عقل و جستجوی آزاد، با استفاده از توانایی‌های انسانی است».بسیاری از فیلسوفان روسی در اومانیسم به جوانه‌های فرهنگ مسیحی اشاره کردند که خود را در شکل‌گیری نگرش خوب نسبت به شخص، جلوه‌هایی از احساسات، عشق و همدردی با او نشان می‌دهد.اومانیسم در سنت روسی عبارت است از انساندوستی، حمایت از شخص و توجه به رفاه او بر اساس روابط صمیمانه‌ای که منشأ خود را از فرهنگ مذهبی می‌گیرد.

رحمت

رحمت تجلی صفت الهی انسان است که مشتمل بر میل غیرقابل توضیح قلبی و از روی محبت و شفقت به همسایه برای کمک و در نتیجه نیکی کردن است.رحمت در کمک فعال به همسایه از طریق اعمال رحمت ظاهری و درونی تجلی می‌یابد و نشان دهنده کمک و مراقبت جامع برای یک فرد است.ارتقای رحمت به مرتبه ارزش، به عنوان یکی از پایه‌های سیاست دولت، گام بزرگی در جهت تغییر کل نظام ارزشی قبلی و بازگرداندن آن به جهان بینی ازلی روسی، مسیحی و عموماً مذهبی است که جوهر عمیق آن است.

عدالت

عدالت همبستگی زندگی زمینی یک فرد با دنیای اطراف و جامعه است که بر اساس قوانین عالی هستی و تصور اخلاقی از آنچه که باید و مطابق با اعمال، به او پاداش داده می‌شود.عدالت مهمترین ارزش سنتی برای مردم روسیه است. در زبان روسی، کلمه «عدالت» با کلمه «صحیح، درست» مطابقت دارد، که نه تنها از بعد معنوی و اخلاقی، بلکه از ماهیت صحیح این ارزش صحبت می‌کند.عدالت در معنای دینی، پاداشی است که خداوند به مردم برای اعمالشان در زندگی زمینی می‌دهد. بالاترین عدالت فقط از خود خدا حاصل می‌شود «زیرا خداوند عادل است و عدالت را دوست دارد.»عدالت بر اساس اصل «چشم در برابر چشم، دندان در برابر دندان»، ایثار را فرا می‌خواند و ماهیتاً مستقیم نیست. این اتفاق به این دلیل است که در جهان جایی برای توبه و رحمت وجود دارد که هر لحظه می‌تواند یک مجازات «عادلانه» را لغو کند.مهمترین فرمول اخلاقی که از زمان‌های قدیم ایده‌های یک فرد روسی در مورد جهان را مشخص می‌کند، می‌گوید: «اگر حقیقت وجود نداشته باشد، هیچ چیز وجود ندارد.» بنابراین، عدالت به عنوان یک ارزش، مهمترین جنبه سیاست دولت در ساختن جامعه‌ای پایدار است که در نهایت روسیه بودن یا نبودن را تعیین می‌کند.

جمع‌گرایی

جمع گرایی یک اصل سازمان اجتماعی است که هدف آن گرد هم آوردن افراد برای دستیابی به اهداف معنادار است و در آن منافع جامعه مهمتر از منافع یک فرد شناخته می‌شود.مردم چند ملیتی روسیه در سال‌های سخت برای کشور، به برکت کلیسای ارتدکس روسیه، رسالت تاریخی خود را با عزت انجام دادند. او قدرت را به دست خود گرفت، دشمن را شکست داد و کشور روسیه را احیا کرد. مردم با انجام شاهکار تاریخی خود، قدرت برتر از دست رفته را احیا کردند.

کمک و احترام متقابل

کمک متقابل و احترام متقابل نوع خاصی از روابط انسانی است که بر اساس تمایل فرد در کمک به همنوع از جمله تجلی انسان دوستی، اعتماد متقابل و احساس قدردانی است.کمک متقابل با توانایی افراد در حمایت از یکدیگر، مراقبت و ارائه کمک به موقع به همسایگان مشخص می شود. احترام متقابل یک رابطه عمیق شخصی بین افراد است که در شناخت متقابل شایستگی‌های یکدیگر، پذیرش آگاهانه خصوصیات درونی، بیرونی، مثبت و منفی شخص دیگری آشکار می‌شود.کمک متقابل و احترام متقابل نقش ویژه‌ای در کار مشترک دارد. تجلی چنین روابطی در یک تیم باعث می‌شود افراد بسیار قوی‌تر و متحدتر شوند که به وضوح عملکرد اجتماعی بالای آنها را نشان می‌دهد.این ارزش‌های معنوی و اخلاقی در خانواده سنتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. احترام متقابل و کمک متقابل یکی از پایه‌های اصلی یک خانواده قوی است.

حافظه تاریخی و تداوم نسل‌ها

حافظه تاریخی و تداوم نسل‌ها، حفظ وقایع مهم تاریخی و پایه‌های کلیدی فرهنگ سنتی در حافظه نسل‌های کنونی و آشکار ساختن معنای تاریخی وجود ملت و نیز انتقال سنت به منظور حفظ امروز است و نسل‌های آینده حفظ حافظه تاریخی برای تضمین زندگی مسالمت‌آمیز و حداکثر طولانی مردم و دولت ضروری است.حافظه تاریخی مبتنی بر احساس عشق به میهن است. این شامل خاطره دستاوردهای بزرگ مردم و احترام به تاریخ میهن خود است.حفظ حافظه تاریخی مردم بدون درک تاریخی از معنای رویدادهای جاری جهان غیرممکن است که برای درک آن جهان‌بینی معنوی لازم است. بدون آن، درک کامل پیچیدگی و عمق تاریخ غیرممکن است، زیرا «تاریخ مجموعه‌ای از حقایق نیست، بلکه مجموعه ای از معانی است» که حامل یک اصل معنوی است.مهم‌ترین وظیفه تداوم نسل‌ها، انتقال ارزش‌های سنتی به‌عنوان دستورالعمل‌های معنوی و اخلاقی است که توسط مردم برای همه نسل‌ها جمع‌آوری شده است.

اتحاد مردم روسیه

اتحاد مردم روسیه که به طور تاریخی در قلمرو روسیه ساکن هستند و در راس آن مردم روسیه تشکیل می‌دهند. به لطف اتحاد مردم روسیه، یکپارچگی دولت حفظ می‌شود و دستاوردها و پیروزی‌های بزرگ آن محقق می‌گردد.شکل‌گیری وحدت مردم روسیه ارتباط نزدیکی با تاریخ تشکیل خود دولت روسیه دارد که رویداد کلیدی آن پذیرش ایمان مسیحی توسط مردم روسیه بود.بنابراین سرنوشت روسیه، اول از همه، سرنوشت مردم روسیه است که دولت را پایه‌گذاری کردند، فرهنگ را ایجاد کردند و زبان را شکل دادند. بدون دولت، فرهنگ و زبان همه چیز ناقص خواهد بود و این امر در ارتباط تنگاتنگ با خدمت به مسیح است.تاریخ روسیه گواهی می‌دهد؛ نگرش واقعی به ایمان، با وجود تفاوت در ادیان سنتی، تنها وحدت مردم را تقویت می‌کند و بی‌قید و شرط این حقیقت مقدس را تأیید می‌نماید که خدا وجود دارد. این وجه اشتراک اصلی جهان‌بینی مردم چند ملیتی روسیه است که فرصتی برای انسجام و وحدت قوی بین آنان ایجاد می‌کند. زیرا سرنوشت روسیه سرنوشت مردمان آن است.امروز وظیفه و مسئولیت کلیدی نسل کنونی؛ احیای جهان بینی و ایمان سنتی و از این طریق آغاز بیداری بزرگ نیروی خلاق قدرتمند روس‌ها و سایر مردم روسیه است.

هر سال در 4 نوامبر، روسیه ​​روز وحدت ملی جشن می‌گیرد. در چنین روزی در سال 1612، سربازان شبه نظامی، قهرمانی و اتحاد مردم بزرگ روسیه را بدون توجه به ملیت، مذهب و سایر تفاوت ها به نمایش گذاشتند. این در زمان آزادسازی مسکو و کل کشور روسیه از مهاجمان خارجی اتفاق افتاد.روی کار آمدن همان مردم مختلف روسیه بر تاج و تخت دولتی اولین تزار میخائیل در سلسله رومانوف، خطی را بر سخت‌ترین دوره تاریخ کشور ما ترسیم کرد که به آن «دوره آشفته» می‌گویند. از دست دادن دولت، نزاع‌ها و آشفتگی‌های داخلی دقیقاً در نتیجه نابودی هسته واحد قدرت عالی دولتی، کنار گذاشتن وظیفه مقدس خدمت به میهن خود توسط لایه حاکمه قدرت، و متعاقب آن از هم گسیختگی قدرت مردم بود.طبق سنت کتاب مقدس: «هر پادشاهی که بر ضد خود تقسیم شود ویران خواهد شد و هر شهر یا خانه ای که بر ضد خود تقسیم شود پایدار نخواهد ماند.» این درس تاریخی برای درک حال و آینده کشورمان بسیار مهم است.

ترجمه: زهره حمدیه

منبع:

https://izborsk-club.ru/24310

 

[1] . Евгений Цыбизов

کد خبر 15378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =